Solo Show/ In a Deep, Dark Forest they Were Braiding the Beards of Parrots in Love/ Municipal Art Gallery of Thessaloniki/ Alaca Imaret

Posted by on Apr 12, 2019 in news | No Comments
Annie IV (The Parrot), 2018, watercolor, gouache, graphite and colored pencils on paper, 76x56cm

Marianna Ignataki’s solo exhibition at Alatza Imaret deals with issues of
gender, identity, otherness and exclusion, through images and sculptures that seem both beautiful and grotesque. Figures that appear both
dominant and dominating, that show no signs of vulnerability that lie
hidden or reveal themselves behind masks or hair, juxtapose alternatin
and coexisting concepts of both the terrible and the absurd.
 
Referencing Chinese philosophy and tradition, bearded ladies and 
hairmen, the circus and the opera, the artist introduces us to a world
where “being different” is not only the subject of urban myths, clichés or carnival disguises, the subject of anthropological curiosity or ridicule but a new reality/regularity.
 
Issues of racism and race are placed side by side to issues of gender
identity. According to Darwin’s theories of sexual choice the beard of
a white woman only casts doubt on her gender, while a beard in a black woman even disputes her origin as human. Similarly, instances where gender identity or gender expression differs from the assigned sex are treated as exotic birds. Ignataki’s works take us exactly there, into the deep, dark forest where there are parrots in love.

 
Marianna Ignataki was born in Thessaloniki in 1977 and she currently lives in Berlin. She begun her studies in architecture at the Technische Universität in Vienna and then she moved to France where she studied Visual Arts at the School of Fine Arts of Saint-Etienne. Between 2010-2017 she lived and worked in Beijing, China. She has had six solo exhibitions to date, namely “Josie, the Armor and the Hairman” at CAN Christina
Androulidaki gallery, Athens (2017), ”The End of Magic” at Outpost
Project Space, Amsterdam (2012), “Sphinx” at Fake Space gallery, Beijing (2011), “This Joke Ain’t Funny Anymore” curated by Apostolos
Kalfopoulos at Zina Athanasiadou gallery, Thessaloniki (2009), “Coitus
Interruptus” (double solo show) at Public Room Project Space, Skopje
(2008), and one more show in cooperation with Lola Nikolaou at Fleming gallery, Thessaloniki (2004). She has participated in a number of group
shows in Greece, China, Spain, Holland, France, Germany and the US.

She is represented by CAN Christina Androulidaki gallery, Athens |
www.can-gallery.com

…………………………………………………………………………………………………………………………..


Η ατομική έκθεση της Μαριάννας Ιγνατάκη στο Αλατζά Ιμαρέτ
πραγματεύεται θέματα φύλου, ταυτότητας, ετερότητας και αποκλεισμού, μέσα από μορφές που αγγίζουν παράλληλα το όμορφο και το γκροτέσκο.  Μορφές κυρίαρχες και κυριαρχικές, χωρίς σημάδια ευαλωτότητας,
κρύβονται ή αποκαλύπτονται μέσα από μάσκες ή πίσω από μαλλιά, ενώ
έννοιες όπως το γελοίο και το τρομερό συνυπάρχουν και εναλλάσσονται.
 
Με αναφορές στην κινεζική φιλοσοφία και παράδοση, σε γενειοφόρες
κυρίες και μαλλιανθρώπους, στο τσίρκο αλλά και την όπερα, η
καλλιτέxνις μας βάζει σε έναν κόσμο όπου το “διαφέρειν” δεν αποτελεί
μόνο το θέμα κάποιου αστικού μύθου, κλισέ ή καρναβαλικής μεταμφίεσης, το αντικείμενο ανθρωπολογικής περιέργειας ή γελοιοποίησης, αλλά και μια νέα κανονικότητα.
 
Θέματα ρατσισμού και φυλής, τίθενται πλάι-πλάι με θέματα ταυτότητας
φύλου. Η γενειάδα σε μια λευκή γυναίκα θέτει υπό αμφισβήτηση μόνο το φύλο της στις θεωρίες του Δαρβίνου πάνω στη σεξουαλική επιλογή, ενώ
μια γενειάδα σε μια μαύρη γυναίκα αμφισβητεί ακόμη και το είδος της.
Όμοια, περιπτώσεις όπου η ταυτότητα ή η έκφραση του φύλου διαφέρει
από το εκχωρημένο φύλο τους, αντιμετωπίζονται ως εξωτικά πουλιά. Η
Ιγνατάκη με τα έργα της μας μεταφέρει ακριβώς εκεί, σε εκείνο το βαθύ,
σκοτεινό δάσος με τους ερωτευμένους παπαγάλους.
 
Η Μαριάννα Ιγνατάκη γεννήθηκε το 1977 στη Θεσσαλονίκη και ζει στο Βερολίνο. Ξεκίνησε τις σπουδές της στην Αρχιτεκτονική Σχολή του
Technische Universität της Βιέννης και στη συνέχεια μετακόμισε στη
Γαλλία για να σπουδάσει εικαστικά στη Σχολή Καλών Τεχνών του Σέντ
Ετιέν. Το διάστημα 2010-2017 έζησε και εργάστηκε στο Πεκίνο. Έχει κάνει έξι ατομικές εκθέσεις: τις “Η Josie, η Πανοπλία και ο Μαλλιάνθρωπος” στη γκαλερί CAN Christina Androulidaki στην Αθήνα (2017), “The End of
Magic” στο Outpost project space στο Άμστερνταμ (2012), “Sphinx” στη
γκαλερί Fake Space στο Πεκίνο (2011), “This Joke Ain’t Funny Anymore”
σε επιμέλεια του Απόστολου Καλφόπουλου στη γκαλερί Ζήνα
Αθανασιάδου στη Θεσσαλονίκη (2009), “Coitus Interruptus” (διπλή
ατομική) στο Public Room Project Space στα Σκόπια (2008) και μία ακόμη έκθεση με τη συνεργασία της γκαλερί Λόλα Νικολάου στη γκαλερί
Φλέμινγκ στη Θεσσαλονίκη (2004). Έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων σε Ελλάδα, Κίνα, Ισπανία, Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία και στις ΗΠΑ. Εκπροσωπείται από τη γκαλερί CAN, Αθήνα
|www.can-gallery.com
 


Opening: 19 November, 2018, 8pm

19November, 2018 – 5 January, 2019
Tuesday to Saturday 11am – 6pm 

ALACA IMARET
Kassandrou 91-93, Thessaloniki 54633 | Greece

Organization
MUNICIPAL ART GALLERY OF THESSALONIKI
pinakothiki@thessaloniki.gr